onsdag 26. september 2012

Er ei bestemor på gang her...........

Noen kaller det for bestmor ruter og noen for oldemor ruter. Etter en drøy time på nettet så har jeg funnet ut at orginalt heter disse grannies squares og da blir det bestemor ruter for meg som jeg alltid har sagt at de heter. Liker godt disse rutene for da kan en bruke opp restegarn. Jeg hekler med meg tråden når jeg bytter farge og ofte hekler jeg to omg med samme farge, hvis jeg har garn til det. For et par år siden fant jeg ut at jeg kunne hekle en type bestemors"ruter" frem og tilbake. Da ble jeg kvitt absolutt alt av småbiter også. Så her kastet det nå ingen ting av garn. 

Her er noen av de innerste rundingene ferdige. Dette teppet har 80 ruter, 8 ene veien og 10 andre veien.

Her har jeg startet på sammenheklingen. Jeg liker å hekle alle rutene før jeg hekler sammen, for dette er mitt kosearbeide.
Det er mange som spør rundt omkring på nettet hvordan en hekler disse rutene sammen, det er utrolig mange måter å gjøre det på. Jeg gjør det likt som dette:
http://www.youtube.com/watch?v=oiFnxsWtZiI&feature=fvwrel 

Jeg tenkte å ha dette til et slumreteppe, men når jeg ser at det nesten er stort nok til ene gjeste senga og det er masser av restegarn igjen så blir det til denne. Det betyr at jeg må hekle 40 lapper til.

Er noen nøster til ja. 

1 kommentar:

Anna Therese sa...

Veldig fint teppe :)
Eg har tatt meg en lang pause fra bestemors tepper! Eg synes at monteringen er noe herk :)