torsdag 8. september 2016

Strikkekafe på Aandahl

I går var jeg på strikkekafe på den lokale flotte strikkebutikken vår i Molde som heter Aandahl. Her har de i 3 etg en tesalong. Der innber butikken til strikkekafe første onsdagen i hver mnd.
Et trivelig sted med masse håndarbeidsfolk. For det er ikke bare strikkere der. Det er heklere også. I går var det en dame der som jeg lærte å hekle corner to corner i våres. Og hun hadde heklet et flott babyteppe med heklenål nr 4.5 i babyull. Flere av damene var så imponerte over hvor fluffy babyull blir i den teknikken med så tykk nål.
Jeg sier alltid: Se på minste strikkepinne anbefaling og doble det. Da blir de så flotte. Mange er alt for forsiktige med å gå opp på heklenålene. De tolker strikkefastheten på banolæren også som heklenål anbefaling. Noe JEG da mener er helt feil!

På loftstua mi koser jeg meg når han far ser på fotball eller holder på med andre ting.
Og det går litt fotball på TV kan en si.. hihi
Og så kjekt at jeg da kan ha god samvittighet for å være der oppe.


En venninne ønsket seg en veske lik den jeg lagd med flagg på. Så greit at jeg hadde et til. Disse flaggene er overskudd etter at jeg lagde håndtein av stengene. 


Så med en gang så satte jeg igang så det ble 4 stk til sammen. 


Det er litt jobb å bytte tråd på maskinen noen ganger i løpet av syinga. Så da er det kjekt å lage flere samtidig.


Og her er siste mann. Fant noe stoff på Sparkjøp som jeg jo måtte ha. Maritimt er populært her i området. Så det blir noen gaver i løpet av året ja.


Så startet jeg på en pute til. Tante Evas pute i grått og et garn jeg har kjøpt på iceyarn som jeg ville teste ut til litt annen type strikk. Den finnes i flere farger, men valgte denne fordi jeg ville ha den til roser. Den er mest til å bruke til nøkkelringer. Men har strikket den i pannebåndet og nå på puta.


To av disse lå igjen etter runden med Marthis skreppa.
Yngste datteren min skal bestemme navnet på disse, men siden jeg ikke har fått noe så får de hete dette til navnet kommer opp.
Har klipt flere av disse. Så det blir nok noen under et juletre ja... 


Så måtte jeg jo teste vinterputa i Kauni. Valgte blå og ble tipset om marineblå i tillegg. Litt skeptisk da Kaunien er ganske mørk midt på. Men satte igang. Og jeg ble kjempefornøyd.
Så nå har jeg nok skaffet meg nok kjøtt på beinet for å starte med ideen min om flere putedesign. Ideen har jeg hatt lenge, men har ikke hatt kunnskapen til hvordan det skulle strikkes.
Men på Midtnorsk strikkefestival så fikk jeg masse svar av Christel Seyfarth. For Kaffe Fasett har vært den store guruen min. Men Seyfarth gjør det på en litt lettere måte. Og den måten tar jeg etter. Selvfølgelig bruker jeg mine egne design. Så her skal det kjøpes garn til lørdag. Er veldig spent på om jeg klarer å strikke av Finull siden det finnes over 100 farger i den så må det være rett garn. Jeg har regnet ut på putene mine og tror at dette går helt greit. 


Så har yngste datteren min begynt å strikke puter. Så kjekt  at hun vil teste litt hun også. For det blir vel hun som overtar mine ting en gang i fremtiden. 
Her er Roseputa ferdig i svart og rødt. Denne skal hun ha selv. Hun har svart sofa så det passer perfekt med de fargene. 

Så nå er det å strikke videre på designet jeg tegnet i går natt. For da ville ikke kroppen sove så da ble det å tegne en pute til. De bare ramler ned på papiret her og jeg har fortsatt dilla på puter selv om jeg snart MÅ gjøre noe annet... 

Men det blir etter bokputa, hareputa, Jennys pute, Snøkrystallputa, Ulveputa... Uff så mye som ikke er strikket enda. Men i testgruppa mi blir der lagd noen stadig.
 Og så var det å tegne noen nye puter som henger oppi toppen og ikke vil slippe.
Så da nærmer en seg nok til en bok om en stund.

Ingen kommentarer: