onsdag 30. november 2016

Adventstid

Advent har alltid vært en flott tid for meg. Som unge så sa alltid moren vår at vi koser oss og stresser ikke mot jul. Ingen feirer jul i skuffer og skap. Så jeg tok med meg det til mitt hjem og vasker alltid i mai. Da ser en også hva en gjør. En liten runde på kjøkkenet når en bytter duker må til. Og pusse vinduene er tradisjon før jeg henger opp nye gardiner.
Ellers er det å lage ting til jule. Sylte er alltid med i de planene og kransekakestenger. 
Det må jeg ha med meg til unga. Det er de glade i. Og nå må en jo bake alt selv siden det der hvetemel i kransekakene en får kjøpt. Det finnes uten, men de er næggu ikke lett å finne.
Og så blir det jo ganske mye håndarbeide også på denne tiden.
De siste årene har jeg designet julekolleksjonen for neste år i advent.
Det skjer også i år da jeg nå har lagd første pute og driver med andre design. Det meste er i interiør, men det kommer også noen juleting som en kan ha på seg også.


En julepute ble det i år også. Håpet er at jeg kan ha denne selv. Men antar at den ramler ut døra denne også. Så da må det bli en ny neste jul.


En julekjole til ene barnebarnet på 2 år måtte til. Koser meg med å lage juleklær til ungene. Hun eldste jenta på 7 får ferdig kjøpt kjole i år. Jeg fant en som jeg bare måtte kjøpe.
Kjolen er fra Sandnes folder 1615 og er strikket i Merino Ekstra fine. 


Så ble det en ekstra julemesse i år på Molde Rådhus. Kjekt å få solgt unna noen modeller for det samler seg opp mye her. Noen ting må en lage 4 til 5 ganger før en er fornøyd. 


Her er de julete putene jeg har. Julekurvputa er den mest populære. 



På søndag så tok jeg frem adventstaken min igjen. Den koser jeg meg med å se på og har startet på en til min yngste datter. Koselig med ting en har lagd og tar det frem igjen år etter år.



Uglefrakken strikket jeg nr 5 av i helga og endelig ble jeg fornøyd med designet så nå er den lagt ut på Strikkoteket. Mine norske mønstre havner der, mens jeg heretter kun vil legge ut mine engelske mønstre på Ravelry.


En nabo bestilte 2 lyslykter i sommer og nå er de ferdige til avhenting. Kjekt å gjøre litt småjobber iblant, men det er sjelden jeg lager noe for andre for det har jeg for liten tid til.

Så nå strikkes det en pute her som ei i slekta har bestilt.
Så er det å strikke en seleshorts til yngste barnebarnet (som er halvveis strikket), fikse på en dress til en gutt, sy en penbukse til eldste barnebarnet og lage adventstaken til yngste datteren så jeg får den med nedover til jul. Hun får ikke brukt for den i år, men kjekt å levere den så hun får se den. 



Ingen kommentarer: